Zo ziet de toekomst van podcast eruit volgens Spotify
Spotify presenteert ambitieuze toekomstplannen op het gebied van podcast
Het zal niemand zijn ontgaan: 8 juni was het Investor Day 2022. Iedereen viert dat op zijn eigen manier: een festival, een dinertje voor twee, een ouderwetse Hollandse verjaardagskring… Spotify deed het met een presentatie van zijn nabije en verre toekomstplannen. En podcast is daar een groot onderdeel van.
Een grote rol voor podcast
Spotify kennen we in eerste instantie allemaal als muziekplatform, en het is in die hoedanigheid dat het bedrijf de wereld heeft veroverd. Succes is geenszins aanleiding tot stilzitten, want een veelvraat wil altijd meer. Spotify is dan ook van plan om na de muziek ook nog eens de rest van de audiowereld te veroveren.
En daar drijft de groene gondel van Spotify ons vaarwater op: dat van de podcast. In minder dan vier jaar tijd heeft het bedrijf ons favoriete medium van een halve hobby tot core business uitgebouwd, één waarin het bovendien wereldwijd marktleider is geworden. Dat legt ze geen windeieren, en ook ons niet, want sinds 2018 (het jaar dat ze in de podcast doken) is de omzet in deze markt meer dan verdrievoudigd. Spotify heeft uitgesproken het bloemenperk van de podcast nog meer water te willen geven, zodat die toch al zo kleurige, sonische tuin wereldwijd nog meer in bloei komt te staan.
Innovaties op Spotify
Om dat waar te maken, heeft Spotify een paar concrete innovaties aangekondigd. Zo wordt het mogelijk podcasts niet alleen in geluid, maar ook in beeld op het platform te zetten, hetgeen door de ene maker (bijvoorbeeld onze Katja Schuurman) met meer enthousiasme zal worden ontvangen dan door de andere. Ook zal de inclusie van muziek in een productie makkelijker worden dan ooit. Met Music&Talk kunnen makers in de toekomst door de eindeloze digitale platenbak van Spotify snuffelen, de elektrische naald op het internetvinyl laten vallen, en hun luisteraars zonder juridisch gedoe op muziek trakteren. Ook de interactiviteit is een aandachtspunt. Zo wordt het mogelijk luisteraars direct Q&A’s en polls voor te leggen, en met Spotify Live komen makers zelfs wang aan wang te staan met hun publiek in een wel érg intieme dans van geluidsgolven.
Tot slot onderzoekt Spotify de mogelijkheden om luisteraars abonnementen te laten afsluiten voor specifieke podcasts. Even slikken? Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt: een blockbuster is pas mogelijk als mensen een kaartje kopen. Dus wie weet wat voor podcasts van Hollywood-achtige allure ons te wachten staan? Als de Zelfspodcast je al bevalt, hoe geniaal zouden Sander en Jaap in CGI wel niet zijn?
Ach, we hebben nog maar het topje van de ijsberg geschetst. Wat te denken van die andere gouden appels aan de vruchtbare tak van de audio, zoals audioboeken? Zeker, ook die wil Spotify aan de bibliotheek gaan toevoegen. Duidelijk is dat het bedrijf geen genoegen meer neemt met alleen maar muziek, en steeds meer eigen producties wil gaan leveren. Tonny Media houdt het nauwlettend in de gaten, zal elke innovatie met enthousiasme aangrijpen, oppoetsen, en nog beter maken.
Interesse wat wij kunnen doen? Neem contact op!