Tonny Media produceert eerste verhalende podcast voor RTL Nieuws-platform

Tonny Media produceert eerste verhalende podcast voor RTL Nieuws-platform

Op 26 maart brengt RTL Nieuws haar eerste verhalende podcastserie uit: De Ketting van Santanera. In deze podcastreeks onderzoeken twee journalisten het verhaal achter de BioStabil 2000: een fascinerend zesluik over de enigmatische Bruno Santanera, die door sommigen als wonderdokter wordt gezien en door anderen als kwakzalver. Voor de productie van deze podcastreeks heeft RTL Nieuws de podcastproducent Tonny Media ingeschakeld om dit onderzoek te vertalen naar een meeslepende podcastreeks.

“Tonny Media staat vooral bekend om de chatcasts die we onder onze eigen merknaam uitbrengen. Met deze journalistieke productie tonen we aan dat we ook in staat zijn om diverse genres te produceren,” zegt Titus van Dijk, oprichter van Tonny Media. “Onze tak, Tonny Studio, bewijst dat we de toon en stijl van een externe partij nauwkeurig kunnen vertalen naar een productie.”

De podcast is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen de redacties van RTL Nieuws en Tonny Media. Terwijl RTL Nieuws het onderzoek uitvoerde en de interviews afnam, heeft Tonny Media de regie en montage verzorgd. Tonny Media heeft alle muziek op maat geproduceerd om de luisterervaring te optimaliseren.

De podcastserie draait om het meest beruchte Tel Sell-product ooit: de BioStabil 2000. Een magnetische ketting met “geneeskrachtige werkingen,” zoals beweerd werd in dagelijkse televisiespotjes in 2004. Reuma? Migraine? Zweethanden? Volgens uitvinder Bruno Santanera werd alles opgelost door deze ketting. Zijn uitvinding maakte hem een ster en zijn woonplaats een bedevaartsoord, maar toen TROS Radar op nationale televisie kritiek leverde op Santanera’s claims, stortte de verkoop én Bruno zelf in. Vastberaden bleef Santanera vechten voor eerherstel, zowel binnen als buiten de rechtbank.

Tonny Media is een mediabedrijf dat voornamelijk bekend staat om de Tonny-producties die onder eigen naam worden uitgebracht, zoals Geuze & Gorgels en Zelfspodcast. Daarnaast heeft Tonny Media een afdeling die zowel video- als podcastproducties produceert in opdracht van bedrijven en mediapartners. Het afgelopen jaar zijn ook twee televisieprogramma’s geproduceerd onder de vlag van Tonny Media.

De eerste afleveringen van “De Ketting van Santanera” zijn vanaf 26 maart beschikbaar op alle bekende podcastapps.

Luister de podcast hier

9 nominaties voor de Dutch Podcast Awards

9 nominaties voor de Dutch Podcast Awards

De prijzenkast wordt alvast uitgebreid met ten minste één plank, want 6 november worden de prijzen uitgereikt tijdens de Dutch Podcast Awards. Dit jaar is Tonny Media vereert om te zeggen dat maar liefst 9 van onze producties zijn genomineerd voor een van de juryprijzen.

In de categorie Interview zijn Schotschrift en Door de ogen van de koning genomineerd, en die laatste gaat ook op voor de categorie Brandstory. Voor Chatcast Vermaak viel het oog op maar liefst drie Tonny-producties, te weten de Snobcast, De Gwen & Geraldine Show, en de onsterfelijke Zelfspodcast. Voor Nieuwkomer is Taalpolitie genomineerd, en Koffer 23 gaat op voor zowel Brandstory als Sounddesign. Tot slot zijn Marc-Marie Huijbregts en Quinty Misiedjan uit onze stal kanshebbers in de categorie Host. Gelukkig is deze tekst getypt, want anders waren we buiten adem geweest van het opnoemen van al die nominaties.

Om alvast in de sfeer te komen kan je voordat het zo ver is alvast luisteren naar één van onze succesnummers. Dit kan via je favoriete podcastapp.

Naast de juryprijzen kan er gestemd worden op de publieksprijs. Je stem uitbrengen? Klik op de knop hier onder en stem op je favoriete Tonny Media productie!

Stem op je favoriete podcast

Willem Treur achter een kunstwerk met vele microfoons

"Naar een podcast luisteren is het nieuwe lezen"

Podcast luisteren is het nieuwe lezen

Het NRC Handelsblad heeft lucht gekregen van een nieuwe trend: podcasts. Nu wil het toeval dat wij van Tonny Media daar zelf ook het een en ander van afweten. Uitgeleerd is echter niemand ooit, dus onze nieuwsgierigheid was gewekt, en liet zich richting ’s lands meest geprezen kwaliteitskrant kietelen. Hieronder lees je wat we zoal tegenkwamen in de vierdelige serie van NRC over “het nieuwe lezen.”

Sander leest column voor Univé voor

Lezen met je oren

Maar allereerst is het de moeite waard om stil te staan bij de vergelijking die NRC al in de titel van de serie zelf maakt: de podcast is als “lezen,” maar met je oren. Veel van ons zouden nou niet meteen de link leggen met dát medium, want is een boek lezen niet juist een daad van intensieve concentratie, terwijl podcasts zich onderscheiden door het enorme gebruiksgemak? Een meer voor de hand liggende vergelijking zou, zo bezien, kunnen worden getrokken met televisiekijken, dat eenzelfde laagdrempeligheid beoogt. Toch is de vergelijking (hoewel NRC die zelf niet toelicht) niet zo gek als hij klinkt. Het is vooral de functionaliteit van geschreven bronnen die podcasts overnemen: nieuwsvoorziening, infotainment en het vertellen van langere verhalen, fictie dan wel non-fictie, worden allemaal sinds jaar en dag geassocieerd met kranten, boeken en tijdschriften. Nu zien we ze echter vooral terug in de podcasthitlijsten. Misschien is het daarom ook niet zo gek dat tijdschriften, veel meer nog dan de boekenbranche, het juist nu moeilijker dan ooit hebben.

De NRC-serie trapt af met een eerste aflevering over de opkomst van podcasts tijdens corona. Het is een verhaal dat ons zeer bekend in de oren klinkt, als kind van de pandemie. Pieter van der Wielen van Nooit Meer Slapen beweert daarbij dat podcasts “in zekere zin de redding van radio” zijn, door plaats te bieden aan content die van de radio zelf aan het verdwijnen is. Hij ziet de podcast als de arthousebioscoop tussen de blockbusterzalen van Pathé, een compliment dat we graag in onze zak steken. De twee daaropvolgende afleveringen, respectievelijk over familiepodcasts en podcastuitgevers als Podimo, zijn zeker de moeite waard, maar écht verrast waren we door het vierde artikel. Daarin wordt gezinspeeld op een podcast voor doven.

Close-up van een oor van een man met een baard. De man heeft oordopjes in zijn oor en luistert naar een podcast. De man heeft ook drie oorringen in zijn oor.
Photo by Onur Binay on Unsplash

Audio-first voor doven

Een audio-first medium voor doven, dat ligt op het eerste gezicht ongeveer zo voor de hand ligt als een stille film voor slechtzienden. VPRO Medialab wil het er echter niet bij laten zitten, want als de podcast een blijvertje is (en daar gaan we bij Tonny natuurlijk vanuit), kunnen we niet met goed fatsoen de 1,5 miljoen slechthorende Nederlanders links laten liggen. Daarom wordt met man en macht gewerkt aan een zogeheten “Doofpod.” Wie denkt aan ordinair ondertitelen, gaat te kort door de bocht, aldus de ontwikkelaars: ondertitels als “mensen praten in het café” zeggen dove mensen vaak niets, evenmin als “droevige muziek.” Want wat zegt muziek je als je het nog nooit hebt gehoord? Wat voor sfeer kan iets oproepen dat niet in je referentiekader zit? Derhalve wordt momenteel geprobeerd audio om te zetten in andere zintuigen, met poëtische beschrijvingen, kleureffecten, en een creatieve omgang met geluidseffecten. Want waarom, vraagt Geert-Jan Strengholt van VPRO Medialab zich af, zou je een geluid niet in “Doofpod”-taal kunnen omdenken naar, bijvoorbeeld, “een warme bries?” Zolang het de lading dekt van de hoorbare sfeer, kan alles.

Zo wordt langzaam een nieuwe taal ontwikkeld om het schijnbaar onmogelijke huwelijk tussen slechthorenden en podcasts toch een succes te maken. Wel blijkt uit tests dat, zelfs al springen we nog zo creatief om met de vertaalslag van podcast naar Doofpod, de vraag van goed- en slechthorende consumenten niet één op één overeenkomt. Zo vergt een gelezen podcast meer concentratie dan een beluisterde, waardoor Doofpodafleveringen een stuk korter moeten zijn om de aandacht vast te houden. Het is één van de vele uitdagingen. De VPRO hoopt zijn app Doofpod in de komende lente te lanceren, instructies voor podcastbedrijven incluis, en liefst gelijk voor internationale spelers. We zijn erg benieuwd.

Willem Treur achter een kunstwerk met vele microfoons

Genoeg stof tot nadenken. Uit de serie artikelen komt een beeld naar voren van een wereld die volop in ontwikkeling is, waarin verwachtingen worden overtroffen, spelregels nog worden geschreven, en fanatiek gezocht wordt naar de grenzen van de groei. Voorlopig zijn die nog niet gevonden, en dus zullen artikelen als deze geschreven blijven worden, tot we over een jaar of 10 naar de NRC luisteren, in plaats van dat we hem lezen.


Hoe je branded content kunt inzetten om te bouwen aan jouw merk

Hoe je branded content kunt inzetten om te bouwen aan jouw merk

Het lijkt zo simpel. De moderne mens vreet content als een uitgehongerde de saladebakken van een all-you-can-eat restaurant een voor een leegtrekt. Vijfeneenhalf uur aan content slaat de gemiddelde Nederlander gemiddeld per dag achterover. In zo’n file voor de contentMcDrive kan het voelen alsof het genoeg is om simpelweg wat materiaal de markt op te gooien, en dat daar dan automatisch een kwart miljoen kijkers of luisteraars als hongerige wolven opspringt. Maar helaas, zo simpel is het toch niet… Zeker niet als er ook nog eens een adverteerder aan vastzit, zogeheten ‘branded content.’ Laat dat nou juist iets zijn waar een select aantal Tonny’s zich dagelijks met ziel en zaligheid mee bezighoudt. In dit blog hoor je hoe ze dat aanvliegen.

Branded con… Wat?

We zetten een aantal stappen terug. Want wat is branded content eigenlijk? Volgens onze geleerde Tonny-experts is branded content simpelweg content (tot zo ver geen schokkende gegevens) waar een adverteerder zich op enigerlei wijze aan verbindt. Dat kan een geschreven artikel zijn, een post op social media, een uitzending op TV of, natuurlijk, een podcast.

Merken kunnen zich op verschillende manieren vastbijten in content. Meestal komt het eerder neer op een sponsorship, dan op traditionele reclame. Nu elke nieuwe generatie vanaf de geboorte geslepen wordt tot een vlijmscherpe mediaspeer die werkelijk overal doorheen kan prikken, is een traditionele, directe reclameboodschap over het algemeen weinig funcitoneel. De kijker doorziet ze als een stel verkeerd om vastgehouden speelkaarten. Een goede balans vinden tussen redactionele en commerciële inhoud is dus cruciaal, wil de consument er een positief oordeel aan overhouden.

Coca-Cola kerst met Tonny Media

Waarom branded content?

Branded content en meer traditionele reclame-uitingen zoals TV en display hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. We zetten een aantal verschillen op een rijtje.

Branded content heeft vaak een impliciete reclameboodschap, terwijl die bij traditionele reclame doorgaans expliciet is: niet de associaties en fantasie van de consument prikkelen, maar botweg ‘koop dit!’ roepen. Branded content leent zich daarom goed voor het bouwen aan doordachte merkpositionering, en voor het binden van specifieke onderwerpen en associaties aan een merk. Branded content past daardoor goed boven of midden in de zogeheten en -genoemde ‘marketingfunnel,’ om ‘awareness’ (het regent Engels in marketingland) en overweging op te bouwen. Voor een directe conversieboodschap is het dan weer minder geschikt dan directe reclame. Een van de bekendste voorbeelden van de aanpak der botte bijl is Red Bull, dat zich naar hartelust verbindt aan (extreme) sporters en zo dus de platst denkbare content maakt en zijn merk als een kerstboom volhangt met sportieve associaties. Denk Red Bull, en je denkt (extreme) sport, niet aan de tien kilo suiker van het bewuste blikje.

Ook is de time spent on content (nog zo’n gevleugde uitspraak uit De Dikke Van Dale) vaak groter bij branded content dan bij directe reclame-uitingen. Er is daardoor meer ruimte om een merk onder de aandacht te brengen, en meer ruimte om andere lagen aan je merkboodschap mee te geven. Als directe reclame een platte romcom is, is branded content een arthousefilm – maar dan goed bekeken.

Bij Tonny Media hebben we branded content gemaakt voor Hertog Jan, met de podcastserie “Gerards Toegift”. In deze serie focussen we op meesterbrouwer Gerard die voor zijn pensioen nog één laatste biertje brouwde voor Hertog Jan. In drie afleveringen vertellen we alles over bier en het brouwproces, terwijl daarnaast het vakmanschap en de liefde voor het ambacht van Hertog Jan naar voren komt. Door het eenvoudige gegeven dat zo’n serie meer tijd heeft om een beeld op te bouwen dan een spotje van 20 seconden, slagen we er zo in om het imago van het merk in kwestie laag voor laag op te bouwen.

Een andere manier om branded content met Tonny Media te publiceren, is door je laagdrempelig door ons te laten verbinden aan populaire podcastmakers en hun publieke imago. Ook hierdoor bouw je aan merkassociaties in plaats van platte naamsbekendheid. Een van de belangrijkste associaties die uit dit type marketing volgt, is een gevoel van betrouwbaarheid bij luisteraars van de podcast in kwestie. Immers, een langer verhaal over de relevantie en merkwaarden van jouw merk vertellen komt sympathieker over dan altijd direct en onverbloemd op aankoopgedrag sturen. 

Koning TOTO de Derde Helft

Waarom bij Tonny?

Succesvol zijn met branded content komt nauw. In tegenstelling tot reguliere reclame, heb je bij branded content met meerdere factoren te maken. Denk aan: hoe houdt je het interessant voor kijkers/luisteraars, hoe verpak je jouw reclameboodschap zonder dat het publiek afhaakt, met welke makers ga je samenwerken, hoe ga je die makers inzetten voor jouw merk, en ga zo maar door. Bij Tonny Media helpen wij jou met al deze strategische vraagstukken. Door onze ervaring met het maken van redactionele en commerciële content weten we goed hoe we de aandacht vasthouden. Zelfs als daar een onderliggende boodschap verpakt in zit.

Daarnaast hebben we bij Tonny Media een groot netwerk aan BN’ers en influencers. De lijntjes zijn bij ons kort, waardoor een contentcampagne met een influencer bij ons altijd tot de mogelijkheden behoort. Tot slot doen we bij Tonny Media alles in-house, waardoor je maar één partner nodig hebt. Wij helpen bij het bedenken van een geschikt format, stellen een strategie voor de verspreiding en promotie op, doen het redactiewerk en nemen de uitvoering van de hele productie op ons.

Interesse gekregen in een branded content productie? Wij doen zowel video- als podcastproducties. Neem contact op voor de mogelijkheden.


Een foto van Times Square in New York in het donker. We zien een mensenmassa en veel lichtgevende reclameborden.

Dit is de ideale contactfrequentie voor een podcastcampagne (vinden wij)

Dit is de ideale contactfrequentie voor een podcastcampagne (vinden wij)

‘Één advertentie is geen advertentie’, zeggen wij vaak. Voor een goede campagne is het noodzakelijk dat de luisteraar vaker in contact komt met de campagne. In jargon noemen we dat contactfrequentie. Maar hoe hoog moet de contactfrequentie om het meest effectief te zijn? Je leest er meer over in deze blog.

Een foto van Times Square in New York in het donker. We zien een mensenmassa en veel lichtgevende reclameborden.
Photo by Joe Yates on Unsplash

Frequentie vs. bereik

In campagnes wordt bereik vaak als belangrijkste KPI genomen. Het is natuurlijk lekker om te zeggen dat er een miljoen mensen bereikt zijn met de campagne. Contactfrequentie wordt daardoor al snel een ondergeschoven kindje. Onterecht natuurlijk. Vaak zijn er namelijk meer ad exposures nodig van een campagne wil iemand een product of merk overwegen. Onderzoek van Facebook toonde bijvoorbeeld aan dat meerdere exposures aan een advertentie de merkoverweging significant doen stijgen. Logisch ook, iemand wordt na één of twee exposures misschien bewust van je merk en gaat het daarna pas overwegen. Bereik is dus mooi en geeft indrukwekkende getallen van hoeveel mensen de campagne hebben gezien. Maar voor een echt effect is een hogere contactfrequentie noodzakelijk in de campagne.

Een leeg reclamebord in een bushokje bij het Museumplein in Amsterdam
Photo by Bram Naus on Unsplash

De ideale frequentie?

Het is dus handig als je vaker te horen bent. Maar, hoe vaak? Helaas bestaat de ideale frequentie niet. Elke campagne is anders. Je kunt dit wel bepalen aan de hand van een pre-test, maar de meeste adverteerders hebben daar geen tijd en geld voor. In deze blog van Brand Metrics wordt duidelijk dat een gemiddelde optimale frequentie ongeveer zeven contactmomenten is. Een te hoge frequentie – zeg 9 contactmomenten – is dan weer teveel. Dat kan een risico zijn, en irritant gevonden worden. Dan heb je er liever zes, aldus Brand Metrics.

Een campagne in één podcast

Er zijn maar weinig mensen die twintig, dertig of zelfs veertig minuten naar dezelfde podcastaflevering luisteren. Onze educated guess is daarom dat één play altijd van één unieke luisteraar komt. Hierom raden wij bij een podcastcampagne in een enkele podcast altijd aan om tenminste vier afleveringen terug te komen. Als je campagne bijvoorbeeld te horen is in Marc-Marie & Aaf Vinden Iets, dan horen de luisteraars vier-weken lang over de suikeroom van die week: jouw campagne. Dit heeft een versterkend effect op merkoverweging en aankoopintentie.

Julius Jaspers met feestelijke aankleding

Gespreidde inzet over meerdere podcasts

Een andere optie, die interessant is bij kortlopende campagnes is om de inzet te spreiden over podcasts met een (deels) overlappende doelgroep. Zo verhoog je de kans dat een luisteraar meerdere keren in een week in contact komt met de campagne. Bij een twee-weekse campagne is het bijvoorbeeld interessant om én Marc-Marie & Aaf Vinden Iets en de nieuwe Tonny Media-productie Darmstad FM in te zetten. Deze podcasts hebben een deels overlappende doelgroep, waardoor de luisteraar jouw campagne vaker te horen krijgt in een korte periode.


Close-up van een oor van een man met een baard. De man heeft oordopjes in zijn oor en luistert naar een podcast. De man heeft ook drie oorringen in zijn oor.

Steeds vaker toont onderzoek aan: podcast-advertising werkt

Steeds vaker toont onderzoek aan: podcast-advertising werkt

Dat podcast-advertising werkt, wisten wij bij Tonny Media allang. Maar als anderen, gerenommeerde partijen dit dan bevestigen, vinden ook wij dat fijn. Anders zijn wij ook maar een roepende in de woestijn: wij van WC Eend adviseren WC Eend! In deze blog vertellen we je meer over hoe en waarom het werkt.

Ook voor kleine merken werkt podcast

Podcast advertising werkt voor alle merken, groot en klein. Sterker nog, voor een kleiner merk zijn de onderzoeksresultaten van een recent onderzoek van het Financieele Dagblad in samenwerking met Brand Metrics, zeer positief. De merkbekendheid van kleinere, minder bekende merken steeg sterker dan die van grote merken. Podcast is daarmee juist voor kleine merken die awareness willen bereiken interessant. Zelfs met kleinere budgetten is er vaak veel mogelijk.

Close-up van een oor van een man met een baard. De man heeft oordopjes in zijn oor en luistert naar een podcast. De man heeft ook drie oorringen in zijn oor.
Photo by Onur Binay on Unsplash

Adverteren in een podcast veel effectiever dan op radio

Vaak horen wij nog: waarom kost een advertentie in een podcast meer dan op radio? Wij vertellen dan het verhaal dat een podcast een lean forward medium is. Dit betekent dat een luisteraar ervoor kiest om te luisteren, en we de aandacht vaak al hebben. Radio is een lean back medium. Het staat vaak aan op de achtergrond, waardoor je met een advertentie de aandacht moet grijpen. Daarom zijn radioreclames vaak schreeuwerig, en podcastadvertenties niet omdat je de aandacht al hebt. Maar werkt het dan ook echt beter als je de aandacht al hebt, waardoor de hogere kosten te verantwoorden zijn? Zeker! Zowel in het onderzoek van FD, als in een recent onderzoek van Mindshare en NRC waren de resultaten in podcast significant beter dan op radio of andere vormen van digitale (audio) reclame.

De podcastmarkt groeit door

In Nederland staat de podcastmarkt nog in de kinderschoenen. Formats en producenten worden steeds professioneler. Ook het aantal luisteraars voor podcasts groeit nog elke meting. In de laatste meting van de Podcast Monitor van Markteffect was het percentage Nederlanders dat weleens naar podcasts luistert 49%. Dat komt neer op 6.9 miljoen Nederlanders. Dat terwijl in december van 2021 nog een percentage van 46% van de Nederlanders werd gemeten. Er liggen daarom nog veel kansen voor podcasts en daarmee ook voor adverteerders.

Wil je lezen waarom podcast advertising juist zo effectief is? Lees dan onze blog daarover.


Foto van een laptop waarop een zwart scherm met het logo van Spotify te zien is

Zo ziet de toekomst van podcast eruit volgens Spotify

Zo ziet de toekomst van podcast eruit volgens Spotify

Spotify presenteert ambitieuze toekomstplannen op het gebied van podcast

Het zal niemand zijn ontgaan: 8 juni was het Investor Day 2022. Iedereen viert dat op zijn eigen manier: een festival, een dinertje voor twee, een ouderwetse Hollandse verjaardagskring… Spotify deed het met een presentatie van zijn nabije en verre toekomstplannen. En podcast is daar een groot onderdeel van.

Een grote rol voor podcast

Spotify kennen we in eerste instantie allemaal als muziekplatform, en het is in die hoedanigheid dat het bedrijf de wereld heeft veroverd. Succes is geenszins aanleiding tot stilzitten, want een veelvraat wil altijd meer. Spotify is dan ook van plan om na de muziek ook nog eens de rest van de audiowereld te veroveren.

En daar drijft de groene gondel van Spotify ons vaarwater op: dat van de podcast. In minder dan vier jaar tijd heeft het bedrijf ons favoriete medium van een halve hobby tot core business uitgebouwd, één waarin het bovendien wereldwijd marktleider is geworden. Dat legt ze geen windeieren, en ook ons niet, want sinds 2018 (het jaar dat ze in de podcast doken) is de omzet in deze markt meer dan verdrievoudigd. Spotify heeft uitgesproken het bloemenperk van de podcast nog meer water te willen geven, zodat die toch al zo kleurige, sonische tuin wereldwijd nog meer in bloei komt te staan.

Foto van een smartphone op een tafel met iPhone oortjes links ervan. Op het scherm is de app van Spotify te zien met daarop 'The Joe Rogan Experience'
Photo by Brandon ong on Unsplash

Innovaties op Spotify

Om dat waar te maken, heeft Spotify een paar concrete innovaties aangekondigd. Zo wordt het mogelijk podcasts niet alleen in geluid, maar ook in beeld op het platform te zetten, hetgeen door de ene maker (bijvoorbeeld onze Katja Schuurman) met meer enthousiasme zal worden ontvangen dan door de andere. Ook zal de inclusie van muziek in een productie makkelijker worden dan ooit. Met Music&Talk kunnen makers in de toekomst door de eindeloze digitale platenbak van Spotify snuffelen, de elektrische naald op het internetvinyl laten vallen, en hun luisteraars zonder juridisch gedoe op muziek trakteren. Ook de interactiviteit is een aandachtspunt. Zo wordt het mogelijk luisteraars direct Q&A’s en polls voor te leggen, en met Spotify Live komen makers zelfs wang aan wang te staan met hun publiek in een wel érg intieme dans van geluidsgolven.

Tot slot onderzoekt Spotify de mogelijkheden om luisteraars abonnementen te laten afsluiten voor specifieke podcasts. Even slikken? Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt: een blockbuster is pas mogelijk als mensen een kaartje kopen. Dus wie weet wat voor podcasts van Hollywood-achtige allure ons te wachten staan? Als de Zelfspodcast je al bevalt, hoe geniaal zouden Sander en Jaap in CGI wel niet zijn?

Ruben van der Meer, Ruben Nicolai en Tijl Beckand in een huis met podcast microfoons

Ach, we hebben nog maar het topje van de ijsberg geschetst. Wat te denken van die andere gouden appels aan de vruchtbare tak van de audio, zoals audioboeken? Zeker, ook die wil Spotify aan de bibliotheek gaan toevoegen. Duidelijk is dat het bedrijf geen genoegen meer neemt met alleen maar muziek, en steeds meer eigen producties wil gaan leveren. Tonny Media houdt het nauwlettend in de gaten, zal elke innovatie met enthousiasme aangrijpen, oppoetsen, en nog beter maken.

Interesse wat wij kunnen doen? Neem contact op!


Julius Jaspers Google Nest Hub

Op deze manier kun je adverteren in een podcast

Op deze manier kun je adverteren in een podcast

Er zijn vele verschillende mogelijkheden om te adverteren in een podcast. Maar in the end gaat het om twee vormen. In deze blog leggen we je uit welke dat zijn.

Koning TOTO de Derde Helft

Dynamische advertenties

Op de eerste plaats bestaan er dynamische advertenties. Dit zijn advertenties die dynamisch op een bepaald punt aan de podcastaflevering worden toegevoegd. Via ons hostingplatform laden wij een MP3 bestand met de advertentie in, dit doen we los van de podcastaflevering. Wij zorgen er vervolgens voor dat de advertentie precies te beluisteren is op de plek die wij met elkaar afspreken. Dat kan bijvoorbeeld aan het begin, in het midden, of aan het einde van de aflevering zijn. We noemen dit een pre-roll (aan het begin), een mid-roll (middenin) of een post-roll (aan het eind). Als je de podcastaflevering luistert, bijvoorbeeld op Spotify, dan hoor je hier niks meer van. De advertentie zit in de content van de podcastaflevering verweven.

Wij spreken een looptijd of aantal plays af die bereikt moeten worden met de advertentie, en als dat behaald is dan zetten wij de campagne weer uit. De podcastaflevering waar je eerder jouw advertentie hoorde, is nog steeds te beluisteren, maar de advertentie is weg.

Julius Jaspers Google Nest Hub

Branded content advertenties

Een branded content advertentie wordt live opgenomen in een aflevering. De advertentie wordt daardoor onderdeel van de aflevering en is er niet op een later moment weer uit te halen. Een veelgehoorde term hiervoor is ook wel native. Het voordeel is dat een branded content advertentie in lijn is met de content van die aflevering. De hosts van de podcasts verzorgen op een natuurlijke manier dat de advertentie in de content wordt verweven, waardoor deze minder als reclame ervaren wordt. Er is in een dergelijke advertentie ruimte om een wat langere brand story te vertellen én je merk laagdrempelig kunt verbinden met de makers van de podcast. Ook worden podcasts veel teruggeluisterd, de kans dat nieuwe luisteraars op deze manier over je merk horen is dus groot.

Meer weten over de verschillende vormen? Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.


Vijf redenen waarom je in podcast moet adverteren

Vijf redenen waarom je in podcast moet adverteren

Wij zeggen altijd: je bent gek als je niet in podcasts adverteert. Wat we daarmee bedoelen is dat je nu kunt meeliften op de enorme groei die de podcastmarkt meemaakt. Maar daarnaast zijn audio reclames in podcasts ook enorm sterk. In deze blog geven we je vijf redenen waarom adverteren in een podcast zo sterk is.

Podcasts hebben een luisterend oor

Podcast is een on-demand medium. Luisteraars kiezen heel bewust om een bepaalde aflevering te luisteren. De intensiteit waarmee een luisteraar een podcast beluistert, in tegenstelling tot bijvoorbeeld radio, is dan ook veel hoger. Uit onze eigen cijfers blijkt dat 85% tot 95% van onze luisteraars een volledige aflevering uitluistert, zodra ze daaraan beginnen. Onderzoek van Spotify bevestigt deze getallen. 

Advertenties krijgen sterke aandacht

Dit geldt ook voor advertenties. In hetzelfde onderzoek van Spotify geeft 43% van de mensen aan om vatbaar te zijn voor advertenties in podcasts. Ter vergelijking, voor TV reclames geeft slechts 17% aan vatbaar te zijn voor reclame. Uit het onderzoek van Markteffect naar de Nederlandse podcastmarkt blijkt 41% soms tot vaak een product uit een podcast advertentie te overwegen en geeft zelfs 29% aan soms tot vaak een product aan te schaffen. Podcast advertenties zijn dus effectiever dan ouderwetse TV reclames.

Er is een nauwe band tussen luisteraar en presentator

Podcast is een intiem medium. De luisteraar luistert vaak wekelijks naar dezelfde presentator(en). Hierdoor ontstaat een vertrouwelijke band tussen de podcastmaker en de luisteraars. Daarnaast zijn luisteraars er bewust van dat podcasts alleen gemaakt kunnen worden door middel van advertenties. Luisteraars vinden het niet erg om af en toe een advertentie te horen. Zeker als dit komt van een maker die zij vertrouwen. En als de advertenties ook nog eens goed passen bij het onderwerp van de podcast dan wordt de kans op succes nog groter.

Mensen zijn schermmoe

Letterlijk. In het onderzoek van Spotify gaven 72% van de respondenten aan schermmoe (screen fatigue) te zijn. 42% daarvan gaf aan dat dit de reden was dat zij meer naar digitale audio luisteren. Podcasts zijn verfrissend in een tijd waarin we overladen worden met schermen. Daarnaast kun je het gemakkelijk luisteren als je met andere dingen bezig bent, zoals autorijden of koken, in tegenstelling tot content met beeld.

Podcasts bereiken een waardevolle, moeilijk te bereiken doelgroep

De hoogopgeleide, welvarende millennial is de grootste groep die naar podcasts luistert. De Podcast Monitor van Markteffect becijferde dat 69% van de podcastluisteraars in Nederland hoogopgeleid zijn en 67% tot 34 jaar oud is. Deze doelgroep is gewild onder adverteerders, maar is moeilijk te bereiken via traditionele media, zoals radio, TV en print. Bij die media zijn ze minder trouw: ze wisselen vaak tussen kranten en platforms, terwijl ze bij podcasts als fan wekelijks naar dezelfde presentator luisteren.

Podcasts zijn evergreen

Evergreen content is content die ook op langere termijn relevant blijft voor de doelgroep. Zodra een podcast online staat, blijft die online staan. Bij podcasts zien we dan ook een hoog terugluisterpercentage. Luisteraars die een podcast ontdekken beginnen regelmatig bij aflevering 1 van de serie. Met advertenties kunnen we gebruik maken van dit hoge terugluisterpercentage, omdat oude afleveringen vaak teruggeluisterd worden door nieuwe luisteraars.

Dat adverteren in podcasts werkt, daar zijn wij wel van overtuigd. Ben jij ook overtuigd? Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.


Alles dat je moet weten over de Nederlandse podcastmarkt

Alles dat je moet weten over de Nederlandse podcastmarkt

De Nederlandse podcastmarkt is booming. Iedere week lanceren er nieuwe podcasts. Podimo, een app met een Netflix-model voor podcast is onlangs in Nederland gelanceerd,. En het Zweedse bedrijf PodMe met hetzelfde model aast ook op een stuk van de taart. Dat de Nederlandse markt interessant is blijkt daarom wel. Maar hoe groot is die markt precies? Dat antwoord geven we je in deze blog.

Onze podcastmarkt groeit nog iedere week. Exacte cijfers zijn niet bekend. Het beste beeld krijgen we van de Podcast Monitor van Markteffect. In hun onderzoek kwam in december 2021 naar voren dat 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Dat komt neer op ongeveer 6,4 miljoen Nederlanders. Wekelijks luisteren deze mensen gemiddeld 100 minuten naar podcasts, zo is te lezen is hetzelfde onderzoek.

Spotify becijferde daarnaast dat het aanbod aan podcasts in 2021 enorm is gegroeid. In 2021 zijn er alleen al op Spotify wereldwijd 1.2 miljoen(!) nieuwe podcasts bijgekomen. Het bestede advertentiebudget is volgens eMarketer in de Verenigde Staten gegroeid van $960M in 2020 naar $1.3B in 2021. De Nederlandse podcastmarkt loopt iets achter op de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat de podcastmarkt in Nederland daar naartoe groeit. Met steeds grotere en professionelere producties en een advertentiemarkt die daarbij past.

De Nederlandse podcastmarkt blijft groeien en wij houden dit uiteraard nauwlettend in de gaten. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan hieronder op onze nieuwsbrief. Meer weten over adverteren in podcasts? Stuur ons dan een mailtje.