Vijf redenen waarom je in podcast moet adverteren
Wij zeggen altijd: je bent gek als je niet in podcasts adverteert. Wat we daarmee bedoelen is dat je nu kunt meeliften op de enorme groei die de podcastmarkt meemaakt. Maar daarnaast zijn audio reclames in podcasts ook enorm sterk. In deze blog geven we je vijf redenen waarom adverteren in een podcast zo sterk is.
Podcasts hebben een luisterend oor
Podcast is een on-demand medium. Luisteraars kiezen heel bewust om een bepaalde aflevering te luisteren. De intensiteit waarmee een luisteraar een podcast beluistert, in tegenstelling tot bijvoorbeeld radio, is dan ook veel hoger. Uit onze eigen cijfers blijkt dat 85% tot 95% van onze luisteraars een volledige aflevering uitluistert, zodra ze daaraan beginnen. Onderzoek van Spotify bevestigt deze getallen.
Advertenties krijgen sterke aandacht
Dit geldt ook voor advertenties. In hetzelfde onderzoek van Spotify geeft 43% van de mensen aan om vatbaar te zijn voor advertenties in podcasts. Ter vergelijking, voor TV reclames geeft slechts 17% aan vatbaar te zijn voor reclame. Uit het onderzoek van Markteffect naar de Nederlandse podcastmarkt blijkt 41% soms tot vaak een product uit een podcast advertentie te overwegen en geeft zelfs 29% aan soms tot vaak een product aan te schaffen. Podcast advertenties zijn dus effectiever dan ouderwetse TV reclames.
Er is een nauwe band tussen luisteraar en presentator
Podcast is een intiem medium. De luisteraar luistert vaak wekelijks naar dezelfde presentator(en). Hierdoor ontstaat een vertrouwelijke band tussen de podcastmaker en de luisteraars. Daarnaast zijn luisteraars er bewust van dat podcasts alleen gemaakt kunnen worden door middel van advertenties. Luisteraars vinden het niet erg om af en toe een advertentie te horen. Zeker als dit komt van een maker die zij vertrouwen. En als de advertenties ook nog eens goed passen bij het onderwerp van de podcast dan wordt de kans op succes nog groter.
Mensen zijn schermmoe
Letterlijk. In het onderzoek van Spotify gaven 72% van de respondenten aan schermmoe (screen fatigue) te zijn. 42% daarvan gaf aan dat dit de reden was dat zij meer naar digitale audio luisteren. Podcasts zijn verfrissend in een tijd waarin we overladen worden met schermen. Daarnaast kun je het gemakkelijk luisteren als je met andere dingen bezig bent, zoals autorijden of koken, in tegenstelling tot content met beeld.
Podcasts bereiken een waardevolle, moeilijk te bereiken doelgroep
De hoogopgeleide, welvarende millennial is de grootste groep die naar podcasts luistert. De Podcast Monitor van Markteffect becijferde dat 69% van de podcastluisteraars in Nederland hoogopgeleid zijn en 67% tot 34 jaar oud is. Deze doelgroep is gewild onder adverteerders, maar is moeilijk te bereiken via traditionele media, zoals radio, TV en print. Bij die media zijn ze minder trouw: ze wisselen vaak tussen kranten en platforms, terwijl ze bij podcasts als fan wekelijks naar dezelfde presentator luisteren.
Podcasts zijn evergreen
Evergreen content is content die ook op langere termijn relevant blijft voor de doelgroep. Zodra een podcast online staat, blijft die online staan. Bij podcasts zien we dan ook een hoog terugluisterpercentage. Luisteraars die een podcast ontdekken beginnen regelmatig bij aflevering 1 van de serie. Met advertenties kunnen we gebruik maken van dit hoge terugluisterpercentage, omdat oude afleveringen vaak teruggeluisterd worden door nieuwe luisteraars.
Dat adverteren in podcasts werkt, daar zijn wij wel van overtuigd. Ben jij ook overtuigd? Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.