Alles dat je moet weten over de Nederlandse podcastmarkt

De Nederlandse podcastmarkt is booming. Iedere week lanceren er nieuwe podcasts. Podimo, een app met een Netflix-model voor podcast is onlangs in Nederland gelanceerd,. En het Zweedse bedrijf PodMe met hetzelfde model aast ook op een stuk van de taart. Dat de Nederlandse markt interessant is blijkt daarom wel. Maar hoe groot is die markt precies? Dat antwoord geven we je in deze blog.

Onze podcastmarkt groeit nog iedere week. Exacte cijfers zijn niet bekend. Het beste beeld krijgen we van de Podcast Monitor van Markteffect. In hun onderzoek kwam in december 2021 naar voren dat 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Dat komt neer op ongeveer 6,4 miljoen Nederlanders. Wekelijks luisteren deze mensen gemiddeld 100 minuten naar podcasts, zo is te lezen is hetzelfde onderzoek.

Spotify becijferde daarnaast dat het aanbod aan podcasts in 2021 enorm is gegroeid. In 2021 zijn er alleen al op Spotify wereldwijd 1.2 miljoen(!) nieuwe podcasts bijgekomen. Het bestede advertentiebudget is volgens eMarketer in de Verenigde Staten gegroeid van $960M in 2020 naar $1.3B in 2021. De Nederlandse podcastmarkt loopt iets achter op de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat de podcastmarkt in Nederland daar naartoe groeit. Met steeds grotere en professionelere producties en een advertentiemarkt die daarbij past.

De Nederlandse podcastmarkt blijft groeien en wij houden dit uiteraard nauwlettend in de gaten. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan hieronder op onze nieuwsbrief. Meer weten over adverteren in podcasts? Stuur ons dan een mailtje.