Steeds vaker toont onderzoek aan: podcast-advertising werkt
Dat podcast-advertising werkt, wisten wij bij Tonny Media allang. Maar als anderen, gerenommeerde partijen dit dan bevestigen, vinden ook wij dat fijn. Anders zijn wij ook maar een roepende in de woestijn: wij van WC Eend adviseren WC Eend! In deze blog vertellen we je meer over hoe en waarom het werkt.
Ook voor kleine merken werkt podcast
Podcast advertising werkt voor alle merken, groot en klein. Sterker nog, voor een kleiner merk zijn de onderzoeksresultaten van een recent onderzoek van het Financieele Dagblad in samenwerking met Brand Metrics, zeer positief. De merkbekendheid van kleinere, minder bekende merken steeg sterker dan die van grote merken. Podcast is daarmee juist voor kleine merken die awareness willen bereiken interessant. Zelfs met kleinere budgetten is er vaak veel mogelijk.
Adverteren in een podcast veel effectiever dan op radio
Vaak horen wij nog: waarom kost een advertentie in een podcast meer dan op radio? Wij vertellen dan het verhaal dat een podcast een lean forward medium is. Dit betekent dat een luisteraar ervoor kiest om te luisteren, en we de aandacht vaak al hebben. Radio is een lean back medium. Het staat vaak aan op de achtergrond, waardoor je met een advertentie de aandacht moet grijpen. Daarom zijn radioreclames vaak schreeuwerig, en podcastadvertenties niet omdat je de aandacht al hebt. Maar werkt het dan ook echt beter als je de aandacht al hebt, waardoor de hogere kosten te verantwoorden zijn? Zeker! Zowel in het onderzoek van FD, als in een recent onderzoek van Mindshare en NRC waren de resultaten in podcast significant beter dan op radio of andere vormen van digitale (audio) reclame.
De podcastmarkt groeit door
In Nederland staat de podcastmarkt nog in de kinderschoenen. Formats en producenten worden steeds professioneler. Ook het aantal luisteraars voor podcasts groeit nog elke meting. In de laatste meting van de Podcast Monitor van Markteffect was het percentage Nederlanders dat weleens naar podcasts luistert 49%. Dat komt neer op 6.9 miljoen Nederlanders. Dat terwijl in december van 2021 nog een percentage van 46% van de Nederlanders werd gemeten. Er liggen daarom nog veel kansen voor podcasts en daarmee ook voor adverteerders.
Wil je lezen waarom podcast advertising juist zo effectief is? Lees dan onze blog daarover.